arrow_drop_up arrow_drop_down

Je talent ontdekken? Jong geleerd is oud gedaan!

Waarom heb ik dit vroeger niet op school kunnen ontdekken? Dat is een vraag die veel van de deelnemers aan onze trainingen zich stellen. Met die vraag in het achterhoofd zijn we aan het werk gegaan met de ontwikkeling van Talentmix, een project voor de bovenbouw van het basisonderwijs. In dit project worden leerlingen zich bewust gemaakt van hun talent en leren ze ook de eerste stappen om hun talent toe te gaan passen. Talentmix is uitgegeven door De Onderwijsstudio, is gebaseerd op het Talentmodel van TalentDiggers en is nu beschikbaar voor scholen. Maar waarom?

Vroeg leren om te kiezen voor talent

Al op jonge leeftijd maken kinderen belangrijke keuzes. Keuzes m.b.t. school, vrienden, hobby en later een richting voor een toekomstig beroep. Maar waarom maak je de keuzes zoals je ze maakt. Doe je dat omdat het zo goed bij je past? Of zijn er allerlei andere redenen? Verwachtingen van anderen? Platgetreden paden? Als je weet wat je talenten zijn zul je beter kunnen kiezen. Je weet wie je bent, dus je bepaalt ook eenvoudiger je koers. Toch gaat het bij talentontwikkeling om veel meer dan school- of beroepskeuze. Je kunt een beroep kiezen dat bij je past en er toch in vast lopen omdat je jouw talenten niet kent. Er zijn twee belangrijke problemen die we vaak terug zien bij volwassenen.

Het probleem van ‘buiten je talent leven’

Stel dat iemand het talent heeft om anderen enthousiast te maken. In het project Talentmix, waarbij alle leerlingen de Talentmixtest maken, noemen we dit talent ‘Aanmoediger’. Een aanmoediger geeft complimenten, kan anderen verder helpen of blij maken en dat is een grote kracht. Zo’n positief persoon kan toch de hele wereld aan, zou je kunnen denken. In de praktijk komen mensen met dit talent soms op leidinggevende posities, terwijl leiding geven misschien niet hun talent is. Ze moeten impopulaire beslissingen nemen, maar willen het iedereen naar de zin maken en komen hierdoor met zichzelf of anderen in conflict. Door buiten je talent te leven of het verkeerd te gebruiken kan je vastlopen, met als gevolg een burn-out. Als de ‘Aanmoediger’ de sterke punten en valkuilen van zijn of haar talent had geweten, dan zou deze situatie voorkomen kunnen worden.

Het probleem van ‘je talenten niet herkennen’

De belangrijkste reden waarom mensen hun eigen talenten niet herkennen is dat ze denken dat iedereen dat wel kan. Iemand die goed is in het nemen van beslissingen (Beslisser) ziet dit waarschijnlijk niet als een talent. Het nemen van beslissingen is voor deze persoon zo normaal dat het niet als een talent gezien wordt. Integendeel: Hij of zij kan maar moeilijk begrijpen waarom anderen zo besluiteloos zijn.
Jouw eigen talent is zo gewoon dat het je niet eens opvalt. Daarom heb je anderen nodigen die jou bevestigen in wie je bent en je helpen om je talent te ontdekken.

Een kans om als onderwijs het verschil te maken

In de 21e eeuwse vaardigheden die in het onderwijs gehanteerd worden zie je dat zelfregulering een belangrijke plaats heeft. Kinderen moeten in staat zijn om zelf keuzes te kunnen maken en zichzelf te sturen. Een voorwaarde om jezelf te kunnen sturen is dat je jezelf kent. Aan deze basis kun je al werken in het basisonderwijs. Talenten kunnen zich ontwikkelen, maar het DNA van een kind verandert niet. Door kinderen op zichzelf en anderen te laten reflecteren investeer je in een gezonde basis om op verder te bouwen. Een kind dat zichzelf goed kent zal minder snel keuzes maken waar het spijt van krijgt, minder gevoelig zijn voor groepsdruk en een gezonder zelfbeeld hebben. Hier ligt een echte kans voor het basisonderwijs om het verschil te maken. De school bouwt aan een basis die de leerlingen in de toekomst als manager, leidinggevende of als werknemer verder kunnen uitwerken. Met onze bijdrage aan Talentmix willen we leerlingen al vroeg bewust maken van hun talent, zodat ze goede beslissingen kunnen nemen over hun toekomst en het maximale uit hun talent leren halen.

[dt_button link=”https://www.talentmix.nl” target_blank=”true” button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” style=”default” bg_color_style=”default” bg_hover_color_style=”default” text_color_style=”default” text_hover_color_style=”default” icon=”fa fa-chevron-circle-right” icon_align=”left”]Meer over Talentmix op www.talentmix.nl[/dt_button]

Over de schrijver
Ik krijg energie van ontwerpen en schrijven. Als educatief ondernemer en ontwerper ben ik mede-eigenaar van Credu.nl en de Onderwijsstudio. Mijn roots liggen in het basisonderwijs, waarin ik diverse jaren heb gewerkt als leerkracht en locatiedirecteur.
Reactie plaatsen

Wij maken gebruik van cookies